Skoleeier har ansvar for at skolen er fysisk tilrettelagt og tilgjengelig for alle. Dette er regulert i likestillings- og diskrimineringsloven.
Eleven med Duchennes muskeldystrofi har også behov for ulike hjelpemidler. Dette kan søkes om hos NAV.
Kartlegging av, og tilpasning av skolens område, bør skje i samarbeid mellom eleven, elevens foresatte, skolen, ergoterapeut og fysioterapeut i kommunen.
Det er viktig å tenke helhetlig når det gjelder tilgjengelighet. Klasserom, uteområdet, gymsal, garderober, toalett, kjøkken og bibliotek må være tilgjengelig for alle, også de som bruker rullestol.
Eleven med Duchennes muskeldystrofi vil i løpet av årene i grunnskolen oppleve at ting han klarte tidligere etter hvert blir vanskeligere å gjøre. Samtidig som han blir eldre og skal bli mer og mer selvstendig må han også ta i bruk flere nye hjelpemidler og få mer og mer assistanse fra andre personer i sin hverdag.
Det overordnede målet med å ta i bruk hjelpemidler og tilpasse det fysiske miljøet, er å fremme deltakelse og selvstendighet.