Fysioterapi og ergoterapi ved trippel X  

Det er stor variasjon i om og hvilke typer vansker jenter som har trippel X kan ha. Mange har få eller ingen symptomer. Les mer i menypunktet beskrivelse av diagnosen. Noen kan ha forsinket språkutvikling og behov for tilrettelegging i skolehverdagen, se menypunktet tilrettelegging for læring

Det er også en høyere forekomst av angst og depresjon (1), lav selvtillit og følelsesmessige vansker (2) 

Det er beskrevet at jenter med trippel X kan ha motoriske vansker (3). Det kan være behov for en tverrfaglig kartlegging for å vurdere barnets behov for oppfølging og igangsetting av tiltak. Standardiserte kartleggingsverktøy kan benyttes og vil være nyttig for å få et konkret utgangspunkt for tiltak og for å kunne vurdere fremgang hos barnet.  
 

Aldersrelaterte utfordringer, tiltak og oppfølging 

Førskolealder 

I en oversiktsartikkel fra 2010 viser man til en studie der jenter med trippel X begynte å gå når de var fra 11 til 22 måneder (3). Det er beskrevet at noen kan ha nedsatt spenning i muskulaturen (hypotoni) og koordinasjonsvansker (3).  

Ved forsinket utvikling bør man sette i gang med tiltak tidlig (3) 

Fysioterapeut og ergoterapeut kan bidra med tips og veiledning om aktiviteter og tilrettelegging, både overfor foreldrene og i barnehagen. Dette kan bidra til at barnet kan delta i allsidig aktivitet som gir mestringsfølelse.  

Grunnskolealder/ungdomstid 

Når barnet begynner på skolen, øker ofte kravene til motoriske ferdigheter. Det er mye som skal være på plass både av fin- og grovmotoriske ferdigheter for å kunne holde tritt med jevnaldrende. En del jenter som har har trippel X opplever vansker med å planlegge motoriske oppgaver (3) og kan i denne perioden oppleve at de kommer til kort. Studier viser at jenter med trippel X har lav selvtillit (2, 4), noe som kan påvirke deres opplevelse av aktivitet på skolen og på fritiden. De kan også ha utfordringer når det gjelder koordinasjon, leddstabilitet og trettbarhet (3). Oppmerksomhetsvansker og vansker med eksekutive funksjoner påvirker også gjennomføring av aktiviteter i dagliglivet (3). Det er viktig å huske på at jentene er forskjellige og at det er variasjon i og om de opplever vansker.   

Hvis jenta opplever de motoriske utfordringene som er beskrevet her kan veiledning fra og trening hos både fysioterapeut og ergoterapeut være hensiktsmessig.  

Det er viktig at også lærer i kroppsøvingsfaget setter seg inn i diagnosen og blir informert om jentas mulige utfordringer innen faget.   

Økt trettbarhet kan være noe det må tas hensyn til i skolehverdagen slik at pauser legges inn etter elevens behov. Ergoterapeut kan ved behov bidra med veiledning om aktivitetsbalanse, og tilrettelegging og hjelpemidler for struktur og oversikt i hverdagen.   

Ved muskel- og skjelettplager kan behandling og opptrening hos fysioterapeut være hensiktsmessig. Fysioterapeuten bør ha/søke informasjon om diagnosen. 

Unge voksne og voksne 

En oversiktsartikkel fra 2009 viser at nedsatt koordinasjon var noe de fortsatt strevde med som unge voksne. Utfordringer med lav selvtillit følger også noen fra barndommen over i voksen alder (4). Det kan være nødvendig med en støtteperson som kan hjelpe til med å komme i gang med en ønsket aktivitet og som kan bistå under aktiviteten.  

 

Fysisk aktivitet 

Frambu erfarer at noen kan være utsatt for ryggplager. Nedsatt koordinasjon gjør også at de bruker mer krefter enn andre på å stabilisere kroppen, slik at de kan oppleve en økt trettbarhet sammenlignet med jevnaldrende. Man kan derfor hevde at de som gruppe har spesielt behov for å være fysisk aktive for å øke sin utholdenhet og forebygge plager. Muskulatur som er blitt svak av inaktivitet, orker mindre og kan gi økte koordinasjonsproblemer. Det er også muskelkraft som bidrar til å holde ledd stabile.  

Fysisk aktivitet og trening vil kunne gi helsegevinst for jenter og kvinner med trippel X. Det er nødvendig at treningsopplegget er en del av en helhetlig tilpasset hverdag og inngår i de ukentlige rutiner. Valg av treningsform styres av motivasjon og interesse hos den enkelte.  

Økt trettbarhet kan gi behov for hvilepauser. Ergoterapeut kan bidra med veiledning om energiøkonomisering og aktivitetsbalanse.  

 

Hjelpemidler 

Det kan i noen tilfeller være behov for tekniske hjelpemidler. Fysioterapeut eller en ergoterapeut, kan være behjelpelig med å vurdere behovet og bidra i søknadsprosessen. 

Noen kan ha pes planus (plattfot) (3). Da kan det være nødvendig med innleggsåler eller ortopedisk fottøy. Dette vil bli vurdert av en ortoped eller barnenevrolog etter henvisning fra fastlegen. 

 

Denne beskrivelsen er faglig oppdatert 28. november 2025

.

Illustrasjon som viser mennesker med ulike vansker

Hvordan er det å leve med en sjelden diagnose?

Vi har mye nyttig informasjon på temasidene våre.
Du kan lese dem her!
.

Vil du dele dette med noen andre?