Onsdag 26. november 2025 arrangerer Frambu, i samarbeid med Habiliteringstjenesten for barn og unge ved St. Olavs Hospital, et regionalt fagkurs.
Fagkurset heter “Elever med en sjelden diagnose i skolen – behov for diagnosekunnskap og tverrfaglig samarbeid” og vil ta for seg de endringene og bestemmelsene som er gjort i Opplæringsloven og Helse- og omsorgsloven og hvilken betydning disse endringen har for deg som jobber med elever med en sjelden diagnose i skolen.
Målgruppe for kurset:
- pedagogisk personell som jobber direkte med eleven, skoleledere og PPT
- helsesykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, vernepleiere og barnevernspedagoger i kommunen og barnehabiliteringen.
Faglig innhold:
Mange elever med en sjelden diagnose har store og sammensatte utfordringer, og det er avgjørende med kunnskap om diagnosen for å fatte gode beslutninger og tiltak som gir eleven et likeverdig opplæringstilbud. For å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen må det pedagogiske tilbudet kombineres med ivaretakelse av primære behov og helseutfordringer.
Temaer som vil bli belyst i kurset:
- Hva er en sjelden diagnose og hvorfor er det viktig med diagnosekunnskap i opplæringssituasjonen?
- Hvem har ansvar for å innhente og beskrive forhold ved den sjeldne diagnosen som har påvirkning på tiltak i skolen?
- Hva betyr endringene i opplæringsloven for samarbeidet mellom opplæringssektoren og helsesektoren?
Detaljert program vil bli lagt ut tidlig høsten 2025.
Meld deg på her
Det er begrenset antall plasser, så meld deg på så lenge det er ledige plasser. Fagkurset sendes ikke digitalt.