Foresatte til kronisk syke barn har nytte av lærings- og mestringstilbud

Publisert: 1. november 2024

Bilde av voksne som står i små grupper og snakker sammen

Foresatte til barn og unge med langvarige helseutfordringer kan ha stort utbytte av å delta på gruppevise lærings- og mestringstilbud. Det viser en fersk gjennomgang av den internasjonale forskningen på feltet.

Studien er gjennomført av en gruppe norske forskere, blant annet seniorforsker og sosionom Una Stenberg fra Frambu. Gruppa har gått gjennom forskningen som er gjort på feltet og analysert 32 vitenskapelige artikler om temaet fra 2010 til 2020. Disse hadde til sammen 1618 deltakere.

Positive effekter

Hovedfunnene viser at deltakelse i lærings- og mestringstilbud kan ha stor positiv innvirkning på foresattes livskvalitet, mestringsevne og helsekompetanse.

Deltakerne i studiene rapporterte blant annet om

  • redusert stress, angst og depresjon
  • økt trygghet i foreldrerollen
  • bedre opplevelse og håndtering av livssituasjonen sin

Kartleggingen viser at det er viktig å legge til rette for styrking av de foresattes helsekompetanse og mulighet for erfaringsutveksling med andre i samme situasjon.

Anbefalinger

Funnene gir flere anbefalinger for praksis:

  • Helsetjenester bør utvikle og tilby flere gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for foresatte, med fokus på å styrke deres helsekompetanse og mestringsevne.
  • Samarbeidet mellom helsepersonell og foresatte bør styrkes for å sikre at informasjon og ressurser er lett tilgjengelige.
  • Det er behov for mer forskning for å avklare hvordan tilbudene kan tilpasses over tid for å møte foresattes varierende behov.

Les hele forskningsartikkelen her:

Utbytte fra deltakelse i lærings- og mestringstilbud for foresatte til barn og unge med langvarige helseutfordringer – en scoping review

Artikkelen er publisert i Tidsskrift for omsorgsforskning nr 3 2024

.

 

Vil du dele dette med noen andre?