Kognitiv funksjon
Kognitiv funksjon eller intelligens er en samlebetegnelse for ulike ferdigheter som har betydning for evnen til å tenke, huske, lære, gjenkalle noe du har lært, oppfatte, vurdere, handle osv. Disse ferdighetene kan gjennom evnetester kartlegges og måles i IQ (intelligenskvotient) for å sammenligne med et gjennomsnitt i befolkningen.
Personer med 47 XYY syndrom skårer som gruppe vanligvis innen normalområdet, men med et lavere gjennomsnitt enn i befolkningen for øvrig (1, 2, 3). En amerikansk studie (3) med 21 gutter med 47 XYY syndrom fant at guttene skårer lavere på verbal språkevne (Verbal IQ) enn i kontrollgruppen. De skårer forholdsvis noe bedre på utføringsoppgaver (Performance IQ) men likevel under gjennomsnittet i kontrollgruppen. Økt forekomst av konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet (ADHD) er også beskrevet (3).
Den kognitive profilen som er beskrevet for personer med 47 XYY syndrom kan ikke brukes som et utgangspunkt for å beskrive et enkeltindivid, ettersom variasjonen innen gruppen er stor. Det er derfor viktig å vurdere hvert individ på grunnlag av individuelle evner og ferdigheter.
Språk
Gutter med 47 XYY syndrom har i gjennomsnitt større tale- og språkvansker enn befolkningen for øvrig, med forsinket taleutvikling, ordletingsvansker og redusert hastighet i språklige ferdigheter (3). Eventuelle vansker med å uttrykke seg muntlig (ekspressive språkvansker), og redusert språkforståelse bør følges opp så tidlig som mulig med gode språkstimuleringstiltak for å sikre en best mulig utvikling. Kartlegging av språket ved helsestasjonen og i barnehagen er derfor viktig.
Læring
I en engelsk studie med 19 gutter med 47 XYY syndrom hadde 54 % lesevansker sammenlignet med 18 % i kontrollgruppen (1), men forekomsten av matematikkvansker var ikke større enn i kontrollgruppen. Lese- og skrivevansker er beskrevet i flere studier (2, 3), men resultatene varierer. Det er viktig å avdekke eventuelle lese- og skrivevansker gjennom kartlegging så tidlig som mulig for å kunne tilpasse opplæringen etter barnets utvikling og ferdighetsnivå.
I denne videoen forteller spesialpedagog David Bahr om utfordringer man kan oppleve knyttet til språk og kommunikasjon om man har 47XYY-syndrom. Han går også gjennom sterke sider hos disse guttene og hvilke tiltak man kan sette inn for å møte utfordringene.
Denne beskrivelsen er faglig oppdatert: 03. januar 2023