Barn som spiser lunsj

Rettigheter ved overgangen fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole beskrives ofte som en sårbar prosess, spesielt for barn med ulike type funksjonsnedsettelser. Foreldre til barn med en sjelden diagnose kan kjenne ekstra på denne sårbarheten. Når diagnosen er sjelden er det som regel mindre tilgjengelig kunnskap om diagnosen og hvilke konsekvenser den kan ha for opplæringssituasjonen. Da blir samarbeidet om overgangen ekstra viktig. 

Når barnet skal begynne på skolen er det derfor viktig at både barnet og foresatte føler seg trygge på at barnehagen og skolen gjør sitt beste for å skape kontinuitet og sammenheng. Både barnehagen og skolen skal legge til rette for samarbeid og en god overgang som ivaretar barnets behov.

En god sammenheng mellom barnehage og skole handler om å legge til rette for et helhetlig opplæringsløp som ivaretar barnets behov. Det handler både om at læringspotensialet hos det enkelte barnet ivaretas, støttes og utvikles på et tidlig tidspunkt, og at barnet i det videre skoleløpet får mulighet til å bygge på kunnskaper og erfaringer fra barnehagen.

.

Det er laget mye materiell om overgangen fra barnehage til skole.
Under finner du lenker til relevant lovverk, veiledere, artikler og filmer.
 

For barn med sjeldne diagnoser – Overgang fra barnehage til skole:

 

    • Å ha en sjelden diagnose og begynne på skolen
      Nettkurs for å styrke forståelsen for hva som er spesielt med å begynne på skolen når du har en sjelden diagnose. Kurset tar utgangspunkt i offentlige dokumenter, forskning, relevante artikler og erfaringer fra foreldre til barn med sjeldne diagnoser og deres nærmeste tjenesteytere, og inneholder også intervjuer av foreldre og fagpersoner.
      .
    • Skolestartboka
      Denne boka er laget for å gjøre overgangen fra barnehage til skole enklere. Boka inneholder informasjon som er viktig å huske på.
      (Utgitt av Senter for sjeldne diagnoser)
      .
    • Barnehage og skolestart for kortvokste 
      Få tips om hvordan du kan tilrettelegge for kortvokste, slik at det blir lettere for dem å delta i barnehage og skole.
      (TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser)
      .

For barn med funksjonsnedsettelser – Overgang fra barnehage til skole: 

 

  • Overganger 
    Artikler om overganger for barn med ulike type funksjonsnedsettelser
    (Utgitt av Statped)
    .
  • Guide: Veien til en meningsfull skolehverdag 
    Informasjon om hva som er nødvendig å gjøre av forberedelser for å skape et likeverdig og tilpasset opplæringstilbud for elever med store sammensatte lærevansker og utviklingshemming
    (Utgitt av Statped, 2022)
    .
  • Fra det kjente-til det kjente? Overgang fra barnehage til skole 
    En artikkel om å tilrettelegge for en god overgang mellom barnehage og skole, en overgang som må planlegges spesifikt relatert til enkeltbarnets egenart
    (Utgitt av Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming, 2018)

Generell informasjon – Overgang fra barnehagen til skole:
 

Denne teksten ble sist oppdatert 6. mars 2025

.

Vil du dele dette med noen andre?